Contact

R.K. Basisschool
Willibrordus


directeur: J. Launspach
G.S. v Ruwiellaan 1
3621 XD Breukelen

tel. 0346-261832
mail ons



  6a juf Jolanda en juf Anja

Wat fijn, we mogen weer naar school! We hebben elkaar al zo lang niet meer gezien. Juf Anja is een lieve juf die graag werkt in een rustig en opgeruimd lokaal, dat werkt wel fijn. Juf Jolanda kan heel goed verhalen vertellen. Zal ze dat ook doen bij geschiedenis? In de klas hangt een hele lange tijdbalk van geschiedenis.  We gaan het hebben over regenten en vorsten, het eigen lichaam en landbouw. Elke les heeft ook een kort filmpje over het onderwerp, dat is wel erg leuk!
Met taal gaan we het hebben over Amsterdam. Hierdoor krijgen we allemaal zin om deze levendige stad nog eens te gaan bezoeken. Jammer dat dat niet als excursie kan, maar we krijgen vast nog wel andere leuke excursies.
De eerste week begint ook met het bedenken van geschikte klassenregels. Wat vinden  we belangrijk in de klas? Samen bespreken we welk gedrag we graag willen zien in de klas zodat we veel kunnen leren op een fijne manier.
Dit wordt vast een heel leuk schooljaar!

6b juf Fleur en juf Linda

Wat fijn, we mogen weer naar school! We hebben elkaar al zo lang niet meer gezien. We hebben dit jaar twee juffen. Juf Fleur is een stoere juf die altijd leuke kleren aanheeft. Ze is rustig maar houdt wel van grapjes en maakt fijne complimenten. Ze weet precies hoe jij het beste kan werken en als jij je best doet, zal ze je goed helpen. Juf Linda is altijd in voor een grapje.
In de klas hangt een hele lange tijdbalk van geschiedenis.  We gaan het hebben over regenten en vorsten, het eigen lichaam en landbouw. Elke les heeft ook een kort filmpje over het onderwerp, dat is wel erg leuk!
Met taal gaan we het hebben over Amsterdam. Hierdoor krijgen we allemaal zin om deze levendige stad nog eens te gaan bezoeken. Jammer dat dat niet als excursie kan, maar we krijgen vast nog wel andere leuke excursies.
De eerste week begint ook met het bedenken van geschikte klassenregels. Wat vinden we belangrijk in de klas? Samen bespreken we welk gedrag we graag willen zien in de klas zodat we veel kunnen leren op een fijne manier.
Dit wordt vast een heel leuk schooljaar!

Schooljaar 2015 -2016

Techniekweken: Muziek en licht

Vorige week zijn de groepen 6, net als de rest van de school, van start gegaan met de techniekweken. Tijdens de techniekweken werken de leerlingen vakoverstijgend binnen een bepaald thema. In groep 6 staat het thema 'Muziek en Licht' centraal. Dit past bij ons laatste hoofdstuk van de methode Wijzer Natuur & Techniek. Vakoverstijgend betekent dat we tijdens meerdere vakken aan dit thema werken. 
Zo hebben de leerlingen met tekenen geleerd om met de primaire kleuren wel twaalf verschillende kleuren te maken! Met handvaardigheid hebben ze zelfgemaakte muziekinstrumenten met verschillende toonhoogtes ontworpen en gemaakt. Tijdens de muziekles mogen de leerlingen een zelfbedacht melodietje hierop spelen én leren we een lied over een jongen met beebop haar en een jazzgitaar. Het uitbeelden van een bandje middels een schimmenspel hebben we tijdens de drama les gedaan. Dit alles gecombineerd laten we binnenkort op de maandviering aan alle andere leerlingen zien!
Uiteraard bent u van harte welkom op onze kijkavond op 9 juni om naar onze presentaties van de techniekweken in de klas te kijken.

 

Schooltuintjes in groep 6

Dit jaar zijn de groepen 6 aan het werk met de tuintjes. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze gaan planten. Maar ze hebben ook tien plantjes van de leerkrachten gekregen. Ze werken in tweetallen die ze zelf hebben gekozen. Elk tweetal heeft zijn eigen stukje grond. Elke groep heeft ook zijn eigen klassentuintje. De overige plantjes kunnen hier geplant worden. Naast alleen plantjes kunnen de kinderen hun tuintje opvrolijken met bijv: bordjes met je eigen verzonnen tekst. Tot de zomervakantie zijn de kinderen hier mee bezig.

OUDERS/VERZORGERS GEZOCHT OM TE HELPEN IN DE TUINTJES (DIT GRAAG MELDEN BIJ EEN VAN DE LEERKRACHTEN VAN GROEP 6)      
(van 2 leerlingen uit groep 6A)      

 

Kamp met groepen 5 , 6 en 7.

kampkrant van groep 6a

 

De muurkrant

 De groepen zes zijn afgelopen week begonnen met het maken van hun muurkrant. Uit een hele bak informatieboekjes kozen ze in tweetallen een onderwerp dat hen beide aansprak.  De eerst stap is: lezen maar! 
Daarna een plannetje maken met behulp van een mindmap. De krant krijgt drie hoofdstukken, dus ook drie poten in de mindmap. Bij elke poot komt zo veel mogelijk informatie in steekwoorden te staan ter inspiratie. En natuurlijk om informatie te ordenen.
Op een groot vel schrijven de leerlingen in sierlijke letters de titel van hun muurkrant. De drie hoofdstukken worden in het klad geschreven en daarna netjes met vulpen op een net blaadje.
Als alle hoofdstukjes geschreven zijn is het tijd voor de plaatjes! De leerlingen tekenen óf zelf een mooi plaatje bij de tekst of ze zoeken op internet passende plaatjes.  We verwachten de muurkranten na de voorjaarsvakantie af te hebben. Komt u ze ook bewonderen in de hal?

 

Gutsen in groep 6

In de groepen 6 zijn wij momenteel bezig met een linoleumsnede.

6a juf Jolanda en juf Anja

Wat fijn, we mogen weer naar school! We hebben elkaar al zo lang niet meer gezien. We hebben dit jaar twee juffen die we nog een beetje kennen van bij de kleuters. Juf Anja is een lieve juf die graag werkt in een rustig en opgeruimd lokaal, dat werkt wel fijn. Juf Jolanda kan heel goed verhalen vertellen. Zal ze dat ook doen bij geschiedenis? In de klas hangt een hele lange tijdbalk van geschiedenis. Dat is nieuw want dat was er vorig jaar nog niet. Bij geschiedenis, aardrijkskunde en biologie krijgen we les uit nieuwe boeken. We gaan het hebben over regenten en vorsten, het eigen lichaam en landbouw. Elke les heeft ook een kort filmpje over het onderwerp, dat is wel erg leuk!
Met taal gaan we het hebben over Amsterdam. Hierdoor krijgen we allemaal zin om deze levendige stad nog eens te gaan bezoeken. Jammer dat dat niet als excursie kan, maar we krijgen vast nog wel andere leuke excursies.
De eerste week begint ook met het bedenken van geschikte klassenregels. Wat vinden  we belangrijk in de klas? Samen bespreken we welk gedrag we graag willen zien in de klas zodat we veel kunnen leren op een fijne manier.
Dit wordt vast een heel leuk schooljaar!

6b juf Fleur

Wat fijn, we mogen weer naar school! We hebben elkaar al zo lang niet meer gezien. We hebben dit jaar één juf. Juf Fleur is een stoere juf die altijd leuke kleren aanheeft. Ze is rustig maar houdt wel van grapjes en maakt fijne complimenten. Ze weet precies hoe jij het beste kan werken en als jij je best doet, zal ze je goed helpen.
In de klas hangt een hele lange tijdbalk van geschiedenis. Dat is nieuw want dat was er vorig jaar nog niet. Bij geschiedenis, aardrijkskunde en biologie krijgen we les uit nieuwe boeken. We gaan het hebben over regenten en vorsten, het eigen lichaam en landbouw. Elke les heeft ook een kort filmpje over het onderwerp, dat is wel erg leuk!
Met taal gaan we het hebben over Amsterdam. Hierdoor krijgen we allemaal zin om deze levendige stad nog eens te gaan bezoeken. Jammer dat dat niet als excursie kan, maar we krijgen vast nog wel andere leuke excursies.
De eerste week begint ook met het bedenken van geschikte klassenregels. Wat vinden we belangrijk in de klas? Samen bespreken we welk gedrag we graag willen zien in de klas zodat we veel kunnen leren op een fijne manier.
Dit wordt vast een heel leuk schooljaar!
De kinderen tekenen hun lievelingsdier op een half A4. Hierbij is het
belangrijk dat zij zo groot mogelijk werken en niet al te gedetailleerd.
Zij moeten de naam van hun lievelingsdier in spiegelbeeld op het
werk schrijven. Vervolgens tekenen zij hun lievelingsdier op het linoleum.
Hierbij moeten de kinderen goed nadenken wat zij wit willen hebben op
hun afdruk, dit moeten zij eruit gutsen. De belangrijkste tip van de juf is:
"Denk om je vingers en guts van je af!" Uiteindelijk gaan de kinderen met
blockprint op een glasplaat de verf gelijkmatig verdelen. Dan rollen zij
over de linoleumsnede heen. Hierbij is het belangrijk dat de verf goed
verdeeld is. Dan mogen de kinderen een stuk papier onder de pers
neerleggen en drukken maar! De eerste afdruk is af. Het resultaat
kunt u eerdaags op deze site bewonderen.